Poradna - cyklistika
- Výběr jízdního kola - Základní dělení
- Výběr jízdního kola - Optimální Velikost kola
- Výběr jízdního kola - Výběr rámu a používané materiály
-
Výběr jízdního kola - Základní dělení kol
V prvé řadě je nutno si ujasnit (zejména pokud s jízdou na kole začínáte), k jakému účelu budete kolo používat. Kde a jak budete jezdit. Kola lze rodělit do těchto kategorií:
Horská kola (MTB) - Horská kola jsou určena převážně do lesního a náročnějšího terénu. Toto kolo si vyberete pokud plánujete jízdy v náročném terénu a mimo cesty. Samozřejmě můžete vyjet i na cesty, avšak zde se projeví jeho nevýhoda, a to tlustější a odolnější pneumatiky. Na cestě se tedy daleko více nadřete než s kolem crossovým, trekkingovým nebo silničním. Platí zde více než jinde pravidlo, že čím dražší je kolo, tím kvalitnějšími komponenty je osazeno.
Crossová kola - Crossová kola jsou takový kompromis mezi silničními a horskými. Snaží se kombinovat výhody obou. Jsou vhodné jak do terénu, tak i na silnice a cesty. Tento typ kola zvolíte pokud plánujete výletní cykloturistiku po zpevněných lesních cestách i silnicích, plus plánujete krátkodobé výlety i do náročnějšího terénu. Konstrukce rámu těchto kol je přizpůsobena napřímenějšímu posedu cyklisty oproti kolu horskému. Tyto kola mají užší pneumatiky a proto nejsou na silnicích a cestách tak "líné" jako kola horská. Pokud tyto kola dovybavíte blatníky, nosiči, svítilnami atd., dostanete kolo trekkingové.
Silniční kola (road ride) – Tyto kola jsou určena na sportovní a závodní jízdu na silnicích a uzavřených okruzích. Na silnicích jsou velmi rychlá a ovladatelná, avšak nelze s nimi vyjet do jakéhokoliv terénu.
Freestyle a BMX (freeride) – Kola pro freestyle a freeride jsou určena většinou na exibice, parky a uzavřené oblasti, kde na nich zkušení bikeři dokáží dělat všelijaké kousky. Avšak pro přemísťování na delší vzdálenosti se nehodí. Jejich konstrukce je mohutná a dělaná spíše na stání než na posed.
Sjezdová kola (celoodpružená) - Kvalitní kola určená pro sjezdy v náročném terénu. Jejich stavba je zaměnitelná s koly horskými avšak mají vyšší zdvih vidlice a zadní odpružení. Tyto kola bývají zpravidla dražší než kola horská jelikož jsou používána v extrémních podmínkách a musí něco vydržet. Při použití na cestách jsou srovnatelné s koly horskými. -
Výběr jízdního kola - Optimální Velikost kola
Velikost kola se udává u hoských a crossových kol v palcích, a u kol silničních v centimetrech. Rozumíme jí vzdálenost středu šlapacího středu od vrchu zámku sedlové trubky. Podle Vaší výšky (resp. vzdálenosti rozkroku od země) a typu kola zjistíte optimální velikost kola pro Vás. V následující tabulce najdete orientační výšku postavy a k ní příslušné velikosti rámu.
Výška postavy Velikost rámu (palce) Maximální výška rámu (cm) do 165 cm 15", 16" do 44 cm 160-170 cm 17", 18" do 48 cm 170-185 cm 19", 20" do 52 cm 185-200 cm 21", 22" do 55 cm nad 195 cm 23", 24" 58 – 61 cm
Velikost kola lze, kromě velikosti rámu, upravit ještě pomocí představce a sedlovky.
Průměr kola je dalším parametrem, se kterým se můžete setkat (uvádí se v palcích):
10", 12", 16", 18", 20", 24" - kola pro děti
26" - horská kola pro dospělé
27", 28" - dospělá crossová, trekingová a silniční kola -
Výběr jízdního kola - Výběr rámu a používané materiály
Rámy jízdních kol se vyrábějí z oceli, hliníku, titanu, hořčíku, scandia nebo carbonu. Ocelové rámy bývají hodně pružné a levné. Avšak postrádají tuhost a jsou hodně těžké, proto se používají různé slitiny na odstranění těchto nevýhod. Nejlevnější ocelové rámy nesou nejčastěji značku Hi-Ten. Hliníkové (aluminiové, allux, alloy, alutron a další) rámy mají opačné vlastnosti oproti oceli. Jsou lehké tuhé avšak nepružné a dražší. Také se používají různé slitiny, které mají odlišné vlastnosti a cenu. Známé vlastnosti titanu jsou pružnost, tuhost, lehkost. Avšak je hodně drahý a mnoho se nepoužívá.
Častěji se používají rámy hořčíkové (magnesiové). Jsou pevné, lehké, ale taktéž drahé. Scandium se používá ve slitině s hliníkem. Tato slitina pak získává vyšší pružnost a pevnost. Jsou velmi drahé. Karbonové rámy (OCLV, carbon) se stávají hitem. Jejich cena je vyšší avšak díky lehčí zpracovatelnosti a inovativním posunu ve výrobě budou tyto rámy leadery i nadále. Jsou vysoce pevné a velmi lehké.